Podstawy prawne

Ustawa o strażach gminnych

Tworzenie, funkcjonowanie i kompetencje straży gminnej są regulowane przez główny akt normatywny, jakim jest:

Ustawa z dnia dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 779)

według, której straż gminna pilnując porzadku z poszanowaniem godności i praw obywateli, pełni instrumentalną rolę wobec społeczności lokalnej. Do głównych zadań straży gminnej zalicza się:

  • ochronę porządku w miejscach publicznych oraz estetycznego wyglądu obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, 
  • czuwanie nad przebiegiem imprez publicznych,
  • kontrolę oznakowania i oświetlenia ulic i posesji,
  • sprawdzanie wykonywania zadań i obowiązków przez administratorów i gospodarzy domów,
  • kontrolę zabezpieczeń prac inwestycyjno-remontowych prowadzonych na terenie gminy,
  • ochronę środowiska naturalnego przed jego degradacją,
  • asystowanie przy pobieraniu opłat ustalonych na podstawie przepisów o podatkach i opłatach lokalnych,
  • informowanie o zauważonych awariach, przestępstwach, osobach nieprzytomnych lub wymagających natychmiastowej pomocy – odpowiednich służb, instytucji, administratorów,
  • doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania jeśli znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu,
  • kontrolę ruchu drogowego w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym.


Wykonując swoje powinności straż gminna działa samodzielnie, wspólnie z przedstawicielami innych służb powołanych do ochrony porządku publicznego, a także z Policją. Realizując powyższe obowiązki strażnicy mają prawo do:

  • udzielania pouczeń,
  • legitymowania osób,
  • ujęcia osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także mienia,
  • nakładania grzywien w drodze mandatu karnego,
  • kierowanie wniosków do Sądu Grodzkiego,
  • usuwania i blokowania pojazdów,
  • wydawania poleceń,
  • zwracania się o pomoc do instytucji państwowych i samorządowych, organizacji społecznych oraz jednostek gospodarczych prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej,
  • obserwowania i rejestrowania zdarzeń w miejscach publicznych przy użyciu środków technicznych.


Strażnik straży gminnej ma prawo do korzystania – wobec osób, które uniemożliwiają wykonywanie przez niego czynności określonych w ustawie – ze środków przymusu bezpośredniego, takich jak:

  • siła fizyczna w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony,
  • kajdanki, pałki obronne wielofunkcyjne, ręczne miotacze gazu, paralizatory elektryczne, psy obronne, broń palna bojowa.


Do obowiązków strażnika gminnego zalicza się:

  • przestrzeganie prawa, rzetelne i terminowe wykonywanie poleceń przełożonych,
  • poszanowanie powagi, honoru, godności obywateli i własnej,
  • zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
  • podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, a także w przypadku naruszenia dóbr osobistych ludzi,
  • zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, przełożonymi, podwładnymi oraz współpracownikami,
  • stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
  • zachowanie się z godnością w czasie pracy i poza nią.

Grzywny nakładane w drodze mandatu karnego

Strażnicy gminni mają prawo do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia wymienione w:

Rozporządzenie MSWiA z dnia 17 listopada 2003r. (Dz.U. 2003 nr 208 poz. 2026)

Rozporządzenie MSWiA z dnia 10 października 2008r. (Dz.U. 2008 nr 191 poz. 1176)

Rozporządzenie ministra ustala:

  • uprawnienie strażników straży gminnych, zwanych dalej "strażnikami", do
    nakładania grzywien w drodze mandatu karnego,
  • wykaz wykroczeń, za które strażnicy są uprawnieni do nakładania grzywien w
    drodze mandatu karnego,
  • warunki i sposób wydawania strażnikom upoważnień do nakładania grzywien.

Sposób nakładania grzywien w drodze mandatu karnego został ujety w:

Rozporządzenie RM z dnia 22 lutego 2002r. (Dz.U. 2002 nr 20 poz. 201)

Czynności wykonywane przez straże gminne

Zakres i sposób wykonywania przez strażników gminnych niektórych czynności reguluje:

Rozporządzenie RM z dnia 18 grudnia 2009 r.. (Dz.U. 2009 nr 220 poz. 1722)

Rozporządzenie precyzuje zakres i sposób:

  • legitymowania przez strażników gminnych osób, w uzasadnionych przypadkach, w celu ustalenia ich tożsamości,
  • ujmowania przez strażników gminnych osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,
  • żądania przez strażników gminnych niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i  samorządowych,
  • zwracania się przez strażników gminnych, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz. U. z 2002r. Nr 7, poz. 58, z póź. zm.),
  • obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.

Zasady współpracy z policją

Policja ma obowiązek współpracy ze strażami gminnymi w momencie powołania straży gminnej i przekazania regulaminu straży właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu Policji.
Zasady współpracy pomiędzy w/w jednostkami reguluje:

Rozporządzenie MSWiA z dnia 12 sierpnia 2004 r. (Dz.U. 2004 nr 187 poz. 1943)

Policja współpracuje ze strażami podczas wykonywania ich ustawowych zadań, a współpraca ta, polega głównie na:

  • stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego,
  • zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży, uwzględniającego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności między jednostkami,
  • koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży, z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie,
  • wspólnym prowadzeniu działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,
  • organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników gminnych, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

Pliki Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Zaakceptuj i kontynuuj

Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz: Polityka prywatności
Polityka Cookies